تبلیغات موبایلی چیست؟
امروزه بیش از نیمی از زمانی که در تمام رسانههای دیجیتال گذرانده میشود مختص به استفاده از موبایلها است. بنابراین، تبلیغات موبایلی میتواند از جایگاه ویژهای برای جذب مشتری برخوردار باشد.
همانطور که از نام آن پیداست این نوع تبلیغ، دستهای از تبلیغات دیجیتال است که بر روی صفحه موبایل نمایش داده میشود که میتواند ارسال یک متن از طریق پیامک و یا تبلیغات کلیکی یا نصبی در صفحات وب، اپلیکیشنها و یا بازیهای موبایلی باشد.
طبق آمار، هزینه تبلیغات جهانی موبایل در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۳۴ میلیارد دلار آمریکا بود. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۴ این رقم به ۴۹۵ میلیارد دلار برسد. در دهه گذشته نیز شاهد رشد عجیب ۲۱۷۷۵ درصدی در تبلیغات موبایلی بوده ایم.زیرا فقط ده سال از زمانی که کل تبلیغات موبایلی در جهان ۳۲۰ میلیون دلار ارزش داشته است می گذرد. این تغییرات سریع در ده سال گذشته و هم چنین پیش بینی ادامه رشد تبلیغات موبایلی به واسطه نوآوری های گوگل، فیسبوک اتفاق افتاده است و البته می توان از موج عظیم تولید اپلیکیشن های کاربردی در اندروید و iOS نیز به عنوان عامل مهمی در رشد تبلیغات موبایلی نام برد.
تبلیغات موبایلی درواقع به انجام هرگونه تبلیغات از طریق موبایل، تبلت و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم گفته میشود. بهترین ویژگی تبلیغات موبایلی که باعث محبوبیت و رشد آن شده این است که وسیله ای که بر روی آن تبلیغ انجام می شود، وسیله ای شخصی و مربوط به یک فرد خاص است. در نتیجه موبایلها دقیقترین وسیله و بهترین کانال ارتباط شما برای هدف قرار دادن مخاطبین خاص هستند البته در صورتی که بتوانید مخاطب هدف را به درستی بشناسید.امروزه تبلیغات موبایلی عموما در اپلیکیشن های موبایل و وب سایت ها انجام می شود. تبلیغات موبایلی می تواند از هر نوع متن (text) ، فیلمهای فلش (flash movies) ، بنر ، صوت (audio) و ویدئو باشد.
مزایای تبلیغات موبایل
در دنیای امروز و با توجه به استفاده روزافزون تمامی افراد از موبایل، استفاده از تبلیغات موبایلی برای صاحبان کسبوکارها اجتنابناپذیر شده است. این نوع تبلیغات، مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.
بازار رو به رشد
درحالیکه در آمار و ارقام موجود در مورد استفاده از اینترنت و ابزار وابسته به آن، استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ دیگر رشد چندانی نداشته، اما کاربران تلفنهای هوشمند و اینترنت رو به افزایشی چشمگیر پیش میروند. طوری که نمیتوان این رشد و پیشرفت را نادیده گرفت و همین موضوع، بیش از هر چیزی استفاده از تبلیغات موبایلی را توجیهپذیر میکند.
امکان دسترسی به مخاطب هدف، در مکان و زمان درست
برخلاف دیگر پلتفرمهای تبلیغاتی، موبایلها در هر زمان و مکانی در دسترس هستند و عمده کاربران آن، به ندرت پیش میآید که دقیقهای از آن غافل شوند. و این موضوع رویای تبلیغدهنده است! این مزیت به تبلیغدهندگان این شانس را میدهد که پیامهایشان را بر اساس موقعیت مکانی و یا با توجه به زمانهای خاص بفرستند؛ مثلا میتوانند برای گروهی از افراد که در یک منطقه زندگی میکنند، درباره رویداد حراج فوقالعاده در فروشگاه آن منطقه اطلاعرسانی نمایند.
مقرون بهصرفه
موبایل دیگر ثابت کرده که مقرونبهصرفهترین دستگاه برای تبلیغات است. دلیل این امر، وجود رقابت کمتر در میان تبلیغدهندگان موبایل است. و این رقابت کمتر در فضای تبلیغات موبایل باعث شده بتوان با هزینه کمتری نسبت به هر دستگاه و ابزار دیگری در آن به مشتریان هدف نزدیک شد. این مزیت موبایل فقط به کانالهای دیجیتال محدود نمیشود و در مقایسه با ابزار تبلیغات سنتی مثل بیلبوردها و تلویزیون نیز بهصرفهتر است.
امکان تعامل با مشتری در تمامی شبکهها
موبایل در مقایسه با دسکتاپ و تبلت، بالاترین نرخ کلیک (CTR) را در جستجو، نمایش و رسانههای اجتماعی دارد. و در سنجش میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی و همچنین میزان هزینه، نرخ کلیک برای تبلیغدهندگان مهمترین معیار است.
افزایش کانورژن با تبلیغات موبایلی
با توجه به نکتههای بالا، طبیعی است که تبلیغات موبایلی نسبت به تبلیغات در دیگر دستگاهها تبدیل (کانورژن) بالاتری داشته باشد. آمار و ارقام مربوط به تبلیغات دیجیتال نیز این موضوع را ثابت میکند.
تبلیغات موبایلی چگونه باعث رشد کسب و کار می شود؟
هدف از این نوع تبلیغات برآورده ساختن نیازهای هر دو گروه تبلیغدهندگان و ناشران است.
تبلیغدهندگان به کمک تبلیغات موبایلی تپسل میتوانند محصول خود را از طریق برندسازی با نمایش تبلیغ، هدایت به صفحه فرود با کلیک بر تبلیغ، جذب کاربر با کیفیت در حجم زیاد با نصب اپلیکیشن و یا انجام فعالیتهای تعریفشده مانند عضویت، استفاده از خدمات و … به مخاطبان واقعی خود معرفی کنند.
همچنین، ناشران تبلیغات به کمک آن میتوانند بدون از دست دادن تجربه کاربری خود یک جریان درآمدی پایدار داشته باشند و در هر لحظه جایگاه تبلیغاتی خود را با بالاترین قیمت بین گستره وسیعی از تبلیغ دهندگان به مزایده بگذارند و آن را به بیشترین قیمت بفروشند.
در شرایطی که گوگل، تلگرام، فیس بوک و … کاربران سراسر دنیا را به استفاده های رایگان از خدمات IT عادت داده اند، از جمله راه های موفقیت در زمینه اپلیکیشن تولید اپلیکیشن های رایگان با پرداخت درون برنامه ای است. در این شرایط بخش عمده کسب درآمد اپلیکیشن ها بر مبنای تبلیغاتی است که بر روی اپلیکیشن های خود قرار می دهند.بر اساس آمار کافه بازار تنها ۱۷ هزار نرم افزار کاربردی اندرویدی ایرانی در حال نشر هستند.
انواع مدل های تبلیغات موبایلی
به طور کلی با چهار مدل تبلیغات بر روی موبایل نمایش داده می شود: تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش (.Rewarded Video Ad) ، تبلیغات بینابینی (Interstitial) ، تبلیغات پیشنمایشی (Pre-roll) و تبلیغات همنما (Native)
تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش (Rewarded Video Ad)
این مدل تبلیغاتی مناسب اپلیکیشنهای با پرداخت درونبرنامهای است. در این مدل کاربر با تماشای کامل یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی، جایزهای با مقداری که ناشرین از قبل تعیین کردهاند دریافت میکند. این تبلیغات مناسبترین نوع تبلیغ برای حفظ تجربه کاربری است. از طرف دیگر چون کاربران با انتخاب خود و برای دریافت جایزه اقدام به تماشای این تبلیغات میکنند نرخ نمایش کامل ویدئو (Completion Rat یا به اختصار CR) در این مدل بالاست و به همین دلیل درآمد موثر هزاره (eCPM) هم در این تبلیغات بیش از سایر تبلیغات است .
تبلیغات بینابینی (Interstitial)
این تبلیغات هنگام استفادهی کاربر از اپلیکیشن و بدون انتخاب او به نمایش درمیآیند و در دو شکل تصویر بنری تمامصفحه (Web View بینابینی) و ویدئوی گذرپذیر (Skippable) قابل استفاده هستند. در تبلیغات ویدئویی گذرپذیر مطابق راهکار پیادهسازی شما، در زمان مشخصی ویدئو برای کاربر پخش میشود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا میتواند پس از گذشت ۵ ثانیه از تماشای ادامهی ویدئو انصراف دهد. از آنجایی که این تبلیغات براساس تصمیم ناشر – و نه تصمیم کاربران – آغاز میگردد، نرخ درگیری تبلیغاتی کاربران (Adoption Rate) آنها بالاست اما مشکل اصلی در آنها پایین بودن نرخ تماشای کامل ویدئو است. تپسل براساس اینکه کاربران تا چه میزان به تماشای ویدئو ادامه بدهند و براساس تعرفهی هر کمپین خاص، درآمدی برای ناشرین در نظر میگیرد و به این ترتیب ناشرین میتوانند از این دسته از تبلیغات هم استفاده کنند.در نسخه منتشرشده SDK تپسل تبلیغات ویدئوییگذرپذیر قابل استفاده هستند و در آپدیت بعدی، تبلیغات تمامصفحه هم در دسترس خواهند بود.
تبلیغات پیش نمایشی (Pre-roll)
این تبلیغات برای اپلیکیشنهایی که بخشی از آنها مربوط به نمایش محتوای ویدئویی به کاربران است مفید هستند، مخصوصا اگر میانگین مدت زمان ویدئوهای ارائهشده در اپلیکیشن کمتر از ۲ دقیقه باشد، تبلیغات پیشنمایشی بهترین انتخاب هستند. در این تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه در ابتدای ویدئوی اصلی به کاربر نشان داده میشود و سپس ویدئوی اصلی آغاز میشود و در نهایت به ازای هر نمایش ویدئوی تبلیغاتی، درآمدی برای توسعهدهنده لحاظ خواهد شد.
تبلیغات هم نما (Native)
تبلیغات همنما به تبلیغاتی میگویند که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری اپلیکیشن، باعث توجه بیشتر کاربر و عدم آزار او میشوند. هدف اصلی تبلیغات همنما این است که با ارائهی تبلیغات به صورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی، هویت بصری و تجربه کاربری را حفظ کنند و در عین حال، جریان درآمدی جدیدی برای توسعهدهندگان اپلیکیشنها فراهم کنند. در واقع حسن این تبلیغات برای تبلیغدهندگان جلب توجه کاربر و برای ناشرین، درآمدزایی توام با عدم تخریب تجربه کاربری است.
انواع روش های تبلیغات موبایلی
در کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال چهار روش متداول برای تبلیغات در موبایل وجود دارد. این روشها عبارتند از: CPA ،CPI ،CPCV ،CPV.
هزینه به ازای فعالیت خاص CPA یا (Cost Per Action)
در این روش تبلیغ دهنده زمانی به شبکه های تبلیغاتی پول پرداخت می کند که عمل مورد نظر او انجام شده باشد. این عمل می تواند کلیک ، بازدید کامل ویدئو ، پر کردن فرم، عضویت و … باشد. این مدل جامع خود می تواند شامل یکی از عناوین زیر برای قیمت گذاری باشد.
هزینه به ازای نصب CPI یا (Cost Per Install)
CPI یا هزینه در ازای نصب مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد.استفاده از این روش برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن موثر است. متاسفانه در این زمینه نیز افراد و یا شرکت هایی دست به تقلب می زنند و سعی در ایجاد نصب های غیرواقعی می کنند. شرکت های بین المللی معتبر تبلیغاتی مانند adjust در این زمینه فعالیت های کارآمدی داشته اند و تقریبا راه را برای سو استفاده با ایجاد نصب های تقلبی بسته اند.به تقلب های تبلیغاتی در شمارش نصب SDK Spoofing گفته می شود.
هزینه به ازای نمایش کامل ویدئو CPCV یا ( Cost Per Complete View )
در این روش قیمت گذاری کمپین های دیجیتال تبلیغ دهنده به ازای هر نمایش کامل ویدئو مبلغ مشخصی را به شبکه پرداخت می کند. این نوع از کمپین برای آگاه سازی مردم از برند مناسب است. اما در انتهای ویدئو نیز می تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می کند.
هزینه به ازای هر کلیک CPC یا (Cost Per Click)
در این نوع قیمت گذاری کمپین های دیجیتال، تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی پول میدهد.طبیعتا کلیک بر روی تبلیغات باید در نتیجه علاقه کاربر نسبت به محصول مورد نظر باشد و روش های ساختگی و تقلبی در تبلیغات که در بعضی شرکت های نامعتبر استفاده می شود اصطلاحا کلیک تصنعی یا غیرواقعی نامیده می شود. تپسل تا به حال در مبارزه با تقلب های تبلیغاتی فعالیت های بسیاری انجام داده است.توصیه می کنیم برای اطلاع بیشتر در زمینه تقلب های تبلیغاتی کتاب الکترونیکی مقابله با تقلب در صنعت تبلیغات موبایلیرا مطالعه کنید.
سرویس تبلیغات موبایلی تپسل
تپسل، یک بستر تبلیغات موبایلی است که تبلیغات را هوشمندانه به کاربران نمایش میدهد و با در اختیار داشتن شبکه گستردهای
از رسانههای دیجیتال و ارائه انواع تبلیغات مختلف بر روی این رسانهها نیازهای تبلیغاتی برندها را برآورده می کند. همچنین با ارائه هوشمند تبلیغات به کاربران، جریان درآمدی پایدار و قابلتوجهی را بدون آسیب به تجربه کاربری برای صاحبان رسانه فراهم میکند.در واقع تپسل علاقهمندیهای کاربران ایرانی موبایل را میشناسد و تبلیغ را متناسب با علایق کاربران به آنها نمایش میدهد. بنابراین، تبلیغات تاثیر بیشتری بر کاربران میگذارد و احتمال تبدیل شدن یک کاربر معمولی به مشتری بیشتر میشود.
مزیت سرویس تبلیغاتی تپسل
مزیت تپسل نسبت به سایر سرویسهای تبلیغاتی بهینه بودن تجربه کاربری آن است. کاربرانی که با استفاده از انجام تبلیغات توانستهاند از قسمتهای فروشی اپلیکیشن استفاده کنند نه تنها احساس نارضایتی نمیکنند، بلکه از استفادهی رایگان از محتوای برنامه احساس رضایت کرده و از انجام تبلیغات خوشحال هستند. در مورد اپلیکیشنهای رایگان هم تدابیر اندیشیده شده در SDK ویدئویی تپسل، باعث میشود کیفیت برنامهی شما و احساس رضایت کاربران حفظ شود. برای شروع کمپین موبایلی خود میتوانید وارد پنل تپسل شویید.