ساغر رفیعی، دایرکتور پلتفرم متریکس در ابتدای این پنل با اشاره به اینکه تقلب در حوزه نصب هم مانند حوزه وب تعریف مشخصی دارد، گفت: «واقعیت این است که هرجا جریان پول وجود داشته باشد تقلب هم رخ خواهد داد؛ به طور کلی هر رفتار غیرعادی که به یک نصب بی کیفیت منجر شود از سوی ما به عنوان تقلب شناسایی و رصد می‌شود.» براساس آماری که ما از سال ۱۴۰۱ منتشر کرده بودیم،۳۷۰ هزار نصب تقلبی را پیدا کرده و جلوی هدر رفت حدود دو میلیارد از بودجه مارکتینگ شرکت‌ها را گرفتیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه میزان فراد در سایر دنیا از ایران ببشتر است، گفت: «این موضوع دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه هزینه به ازای هر نصب در ایران ارزان‌تر است و به همین دلیل است که انگیزه برای فراد هم کمتر است. از سوی دیگر، مارکت ایران و قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارد اما در سایر نقاط جهان قوانین سخت‌گیرانه‌ای دراین زمینه وجود ندارد و هزینه به ازای نصب هم گران‌تر است، برای همین این اتفاق بیشتر رخ می‌هد.»

عارف شعبانی، مدیرعامل پلتفرم دژینو نیز گفت: «سال گذشته، اولین گزارش ما در همین حوزه منتشر شد و تا پیش از این هیچ گزارش شفافی در این زمینه وجود نداشت. گزارش‌های ما نشان می‌داد که تقلبی ۲۵ درصدی در حال رخ دادن است و جالب است بدانید که  بیشترین امار تقلب مربوط به یک ناشر و وب‌سایت در حوزه موسیقی بود که حدود ۹۴ درصد از ترافیک‌های این سایت تقلبی و ساختگی بود.»

رفیعی در ادامه تاکید کرد: «هیچ پلتفرم تشخیص فرادی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند تقلب را به صورت صد درصدی تشخیص دهد. بجز یکی دومورد از انواع فراد، تشخیص سایر مدل‌ها و الگوریتم‌ها براساس احتمالات است؛ پس صحبت کردن راجع‌به پارامترهایی که در تشخیص با این تقلب موثر بوده‌اند اهمیت دارد.»

دایرکتور متریکس ادامه داد: «وظیفه یک پلتفرم شخص ثالث در این زمینه این است که در سمت مشتری بایستد و حتی در غیاب مشتری منافع او را تامین و از حقوق او دفاع کند.»

شعبانی در ادامه با اشاره به اینکه هدف دژینو گزارشی بود که همه مارکترها بتوانند از آن استفاده کنند، گفت: «هدف ما از گزارش این نبود که بگوییم این ادنتورک خوب است و دیگری بد. چون پارامترهای زیادی در این میان وجود دارد و تعداد بازیگران در این حوزه هم محدود است اما ما تلاش کردیم که در گزارش‌مان اطلاعات را به تفکیک دسته‌های مختلف، تقسیم‌بندی کنیم که برای هرکس که گزارش را می‌خواند کاربردی باشد و بتواند آن را با دیتاهای کسب‌وکار خودش ترکیب کرده و به درستی از آن استفاده کند.»

مدیرعامل دژینو ادامه داد: «در ابتدای این پنل گفته شد که هرجا پول باشد، فضا برای تقلب هم ایجاد می‌شود اما اجازه بدهید من نکته دیگری را به این موضوع اضافه کنم؛ هرجا که پول درحال از بین رفتن است هم تقلب به وجود می‌آید.»

شعبانی توضیح داد:‌ «از سال ۹۳ تبلیغات دیجیتال به ایران وارد شده اما در طول این سال‌ها شاهد نوآوری زیادی در این تبلیغات نبوده‌ایم. از سوی دیگر این نکته را در نظر بگیرید که نسل‌ها در حال عوض شدن هستند و مدل رفتار آنها هم به طبع در حال تغییر است. نسل کسانی که یک سایت خبری را باز می‌کنند و در آنجا در معرض تبلیغاتی مانند بنری و همسان قرار می‌گیرند در حال کم شدن است و باید این واقعیت را پذیرفت. در نتیجه درآمد سایت‌ها نیز در حال کاهش است و ممکن صاحب یک سایت که کسب‌وکار خود را در آستانه زمین خوردن می‌بیند، برای حفظ درآمد خود، به فراد روبیاورد.»

مجید منوچهری، مدیر ارشد رشد درآمد ادتریس در پاسخ به صحبت‌های رفیعی گفت: «جریان درامدی که از آن حرف می‌زنیم به قدری کوچک است که صرفه ندارد این کار را بکنند. علاوه‌بر این ما در بحث فراد تکنولوژیکال چند سالی از دنیا عقب هستیم. از نظر من، ما باید با ادنتورک‌هایی مانند تپسل و یکتانت تعاریف مشترکی در این زمینه بسازیم و تعامل بهتری برقرار کنیم. ما به دنبال این هستیم که معنای جدید در زمینه اتفاق افتادن تقلب ایجاد کنیم،متاسفانه  تعریف مشترک از تقلب در بین بازیگران تبلیغات دیجیتال نداریم.»

منوچهری در ادامه این پنل گفت: «کل پولی که در این صنعت جابجا می‌شود یک تا دو همت است که چند درصد از آن تقلب است؛ یعنی اگر موضوع را ریالی ببینیم متوجه می‌شویم اتفاق خاصی در حال رخ دادن نیست. اول باهم شفاف شویم که در این صنعت هیچ پول جدی جابجا نمی‌شود.»

او ادامه داد: «هر چقدر ترافیک تمیزی به صاحب کسب و کار داده نشود، درآمد شرکت تبلیغاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، دغدغه‌ای که ما در این صنعت داریم و خیلی در این صنعت  اتفاق نیفتاده این است که نیازمند تخصص، دانش و تکنولوژی هستیم. صنعت تبلیغات دیجیتال در کشور ما خیلی نوپا است و ما در ابتدای مسیر هستیم.»

اشتراک گذاری :